Modelařina, ekologie a recyklace.

Je téměř k nevíře, čím vším může EU otrávit obyčejného modeláře. Kdo si myslí, že ekologie, recyklace a podobná témata nemají s modelařinou až tak moc společného, bude velice překvapen. A ještě více bude překvapen tím, co dokáže napadnout malého unijního úředníčka. Možná, že jste někteří z vás v poslední dobou zaznamenali zprávy o tom, že evropské vlády včetně té české nakoupily před časem velké množství uhlíkových povolenek za relativně dobrou cenu. Relativně. Co čert nechtěl, nebyl to dobrý obchod a ceny uhlíkových povolenek již nějaký čas klesají a tak se vlády logicky snaží již nakoupené povolenky umístit na trhu. Toto se ale příliš nedaří. A když tedy není dostatek kupců, co si takhle ty kupce vyrobit? Jak? Přikázat různým subjektům, aby povolenky povinně nakupovaly. No a tak se dostalo i na modeláře. SMČR musí nakoupit uhlíkové povolenky pro modeláře a jejich modelářskou činnost z toho důvodu, že tento materiál je využíván při konstrukci modelů. To stejné musí učinit i ČMMA pro modely nad 20kg. Obě organizace pak musí do svých stanov zakomponovat povinnou recyklaci dílů modelů, obsahujících uhlík. Stranou tohoto procesu nezůstane ani ÚCL a její slavný doplněk „X“. O samotných výrobcích modelů a příslušenství se asi není třeba zmiňovat, pro ně je tato povinnost neoddiskutovatelná. Všechny tyto změny by měly vstoupit v platnost 1.1.2014. Nejdále v jejich zavádění jsou, jak jinak, v Německu. Před třemi týdny jsem našel na webu časopisu Foamie plánek modelu Twin. Jeho konstruktér přistoupil k jeho stavbě již v duchu nově zaváděných opratření. Materiálem je depron 3mm. Elektronika je použita z modelu Vapor, přičemž uhlíkový skelet autor odevzdal do sběrného místa (Der Grüne Punkt) a v rámci podpory recyklačního projektu  obdržel slevu na nákup stavebnice či materiálu na stavbu nového bezuhlíkového modelu jako „šrotovné“ (více podrobností zde). Pohon modelu zajišťují dva motory z oblíbeného X-twina. Samokřidélko se mi svou jednoduchostí a elegancí natolik zalíbilo, že jsem se rozhodl postavit si je také. Vraky Vapora a několika X-twinů jsem doma měl. Jedinou změnu, kterou jsem v konstrukci provedl bylo to, že jsem náběžnou hranu křídla neolaminoval balsou, ale uhlíkovým páskem – samozřejmě zrecyklovaným ze staršího modelu. Můj Twin má rozpětí 42cm a hmotnost 21g.  S 1S lipol Nanotech 150mAh létá spolehlivě 5min. Není to žádný divočák, nýbrž pohodové malé letadélko. Ostatně připojené video  to demonstruje jasně. Ale má staršího bratra, který se jmenuje Wizard a ten by měl být lehčí a svižnější. Ale obávám se, že k jeho stavbě dojde až začátkem další halové sezóny.

Twin_004Twin_005

Twin_001Twin_006

Twin_002Twin_003

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: