MJX Bugs 2C – něco pro rozptýlení

V minulosti jsem se několikrát dušoval, že nejsem příznivec kvadrokoptér. Jenže to by ty mámivé internetové obchůdky v ČLR nesměly pod rouškou akcí, výprodejů a oslav různých výročí pořádat cyber-hony na zákazníky. To si můžete stále říkat: „Takovou kvadrokoptéru ještě nevyrobili, která by mne zaujala“ až najednou zjistíte, že vyrobená již je a že sedí i vašim finančním představám. To je přesně případ MJX Bugs 2C. Střídavé motory, vysílač s obousměrným přenosem s jednoduchou telemetrií a možností změny módu, GPS, návratové tlačítko, kamerka na palubě i když pouze se záznamem na kartu a to vše s přispěním výroční slevy za drtivě dobrou cenu. To prostě stojí za to vzít takový stroj jen tak na zkoušku. Model je koncipován tak, aby s ním mohl létat každý rozumný člověk, nejen modelář. Návod je zpracován velice pěkně a srozumitelně, takže se zprovozněním by neměl mít ani poučený laik problém.

Mjx Bugs 2C není stroj na nějaké divočení. Tomu odpovídá i konstrukce. Žádný uhlík nehledejte. Karoserie je zároveň rámem a je vyrobena z plastu. Uvnitř, uprostřed karoserie, je umístěna řídící a záznamová elektronika  a v každém rameni regulátor pro příslušný motor. Ve vrchní části na hřbetu je umístěn GPS modul a kompas. Motory jsou střídavé oběžky, které mají plášť potažen bílým plastem, aby to ladilo k barvě karoserie. Na motorech jsou namontovány bílé vrtule o průměru185mm. Vysílač je jednoúčelový, vzhledově a uspořádáním klasický, pěkně zpracovaný. Velikostně je menší než běžné modelářské vysílače. Povrch je černý, pogumovaný. Lze u něj přepnout rozmístění ovládacích prvků a zvolit mode jako u lepších vysílačů. Trimy  sice má „jakoby“ na svých místech, ale tlačítka zastávají ve skutečnosti jiné funkce. Trimy motoru a výškovky nefungují vůbec nijak – jsou to pouze záslepky. Trim na levé straně je dvoupolohový přepínač a slouží k nastavení módu stabilizace – vlevo bez, vpravo s GPS. Pravý trim – přepínač zapíná či vypíná headless mód. Na levé horní straně jsou dvě tlačítka – červené je pro odblokování kvadrokoptéry, černé je tlačítko automatizovaného startu a přistání. Tlačítka na pravé straně mají funkci „návrat domů“ a foto/video. Ve spodní části přední strany vysílače je umístěn malý display, který zobrazuje v horní liště ikonami z leva do prava napětí vysílače, foto, video, headless mode, návrat domů a napětí kvadrokoptéry.  V prostřední části vlevo se zobrazuje větší ikona funkce GPS s číselným údajem o počtu nalezených satelitů, vpravo ikona síly signálu. Ve spodní části se pak vlevo zobrazuje aktuální vzdálenost a vpravo aktuální výška letu.

Před úplně prvním použitím Bugse je třeba udělat několik úkonů a určitě je třeba postupovat dle návodu, pokud nechceme být překvapeni třeba nečekaným rozeběhnutím motorů. Nejprve je třeba vysílač uvést do stavu „navázání spojení“, což se provede podržením červeného tlačítka a zapnutím vysílače. Dalším krokem je určení rozmístění ovládacích prvků po němž následuje kalibrace ovladačů. Závěrečným krokem je spárování ovladače s kvadrokoptérou. Jako další krok je zmíněna kalibrace gyroskopu a zároveň je uvedeno, že je nastavena z výroby. Až doposud to byly vše úkony, které stačí provést pouze jednou.
Následují úkony, které budete dělat před každým letem. Za prvé inicializace kvadrokoptéry – připojení baterie a vyčkání patřičného potvrzení. Následuje kalibrace kompasu neboli 3x otočit s koptérou kolem svislé osy a následně i kolem podélné osy. Bedlivě sledujeme signalizaci led diod, umístěných pod motory – po připojení napětí blikají zeleně, kalibrace je úspěšná až když přední diody svítí nepřetržitě červeně a zadní zeleně. Posledním bodem je čekání na načtení alespoň sedmi satelitů GPS, což uvidíme na displayi vysílače.  Tím jsme vytvořili výchozí bod a od tohoto okamžiku jsme připraveni ke startu. Červeným tlačítkem vlevo odblokujeme motory a sousedním černým tlačítkem odstartujeme. Bugs se vznese zhruba do výšky 1,5 metru a tam čeká na další pokyny. Pak už je létání jen na vás až do té doby, než se kvadrokoptéře přestane něco líbit. Let trvá celkově asi 15 minut, z čehož polovinu doby si můžete dělat co chcete, což v překladu znamená, že teoreticky létáte do vzdálenosti až 999 metrů a stoupáte do výšky až 500 metrů. Po uplynutí zhruba poloviny letového času začne pípat vysílač a to je neklamné znamení, že Bugs ví o tom, že napětí pokleslo pod určitou mez a začíná si kontrolovat pilota. Od tohoto okamžiku vás nepustí dále než 300 metrů a výše než 100 metrů. Pokud některou z těchto hodnot překročíte, kvadrokoptéra vám sebere řízení a přejde stavu Return -To-Home a začne se vracet zpět k výchozímu bodu, kde by sama přistála, pokud by pilot nezasáhl do řízení a nevypnul tak návratový režim. Do tohoto režimu se dostane i při ztrátě signálu vysílače a nebo když si pilot zaletí příliš daleko a využije tzv. smart Return-To-Home, tedy vyžádaný návrat domů.  Pokud napětí pohonné baterie dosáhne nejnižší meze, kvadrokoptéra se již s pilotem nebaví a sama přistane v místě výchozího bodu. Pozor! Toto vše funguje jen v případě dobrého signálu GPS.

V průběhu letu můžeme fotit či natáčet video. Vše se ukládá na paměťovou kartu. Bohužel kvalita kamery je žalostná i když je deklarována jak 1080p. Na fotky rovnou zapoměňte – jsou nepoužitelné. Videa jsou použitelná pro hodně nenáročné uživatele. Vznikají sice jako mp4, ale pro běžný přehravač jsou nepřehratelné, takže je třeba je nějak zpracovat.
Více podrobností o kvadrokoptéře MJX Bugs 2C získáte z instruktážního videa přímo do výrobce.

Za sebe mohu říci, že celkově jsem s Bugsem velice spokojen. Na takové to letištní natáčení to stačí. Letové vlastnosti jsou vynikající, takže jedinou, ne úplně zanedbatelnou, kaňkou na celkovém dojmu je bídná kamera. Ale jak jsem se dočetl na diskusích, zdaleka nejsem sám kdo si řekl, že letové vlastnosti a celkové zpracování za to stojí a že kamera se postupně dořeší. A tak pilně sleduji, co se kde šustne, jestli to už někdo nepořešil. Něco už se rýsuje a někdo už to dokonce i přehání.

MJX Bugs 2C
diagonální rozteč motorů:   310mm
hmotnost:   440g
pohonná baterie:   Lipol 2S 25C 1800mAh
elektromotory: typ 1806, kV1800

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: