RC Quick 1 electro

Před pár lety jsem dostal darem dobře uleželou stavebnici házecího kluzáku Quick 1, kterou kdysi vyráběla firma HVP modell.  Úhledný materiálový balíček v igelitovém sáčku. Model je koncipován jako volný, ale ve stavebním návodu, který slouží částečně i jako přebal je zmíňka i o RC variantě s využitím dvou serv GWS NARO, přijímače Jeti REX 4 FM a přijímačové baterie o kapacitě 50mAh. Tyto údaje jsou samozřejmě poplatné době vzniku modelu. Dnes je rc výbava o několik mílových kroků vpředu. Pro úplnost ještě technicko-taktická data: rozpětí 825mm, délka 585mm a hmotnost 60g (115g v RC variantě).

Model není klasickým účelovým házedlem, ale svým vzhledem evokuje představu opravdového větroně. Trup je tvořen gondolou, sestavenou ze dvou polovin vylisovaných z pevného ABS a doplněnou průhlednou mírně zatmavenou kabinkou. Nosník ocasních ploch je sestaven ze čtyř balzových bočnic tl. 1,5mm. Ocasní plochy jsou z kvalitní plné balzy tl. 1,5mm. Poloviny křídla jsou sestaveny z balzových žeber a lišt, přičemž vyjímkou je hlavní nosník ze smrkové lišty. Potaženy jsou potahovým papírem Japan. Vlastní sestavení modelu se zdá být jednoduché, má však svá „ale“.  Já jsem začal výrobou gondoly. Obě poloviny je třeba pečivě odstřihnout či oříznout a ještě pečlivěji obrousit a spasovat styčné plochy. Jedině pak je jejich slepení k sobě pomocí středního CA lepidla proveditelné.  Ani další krok, tedy slepení nosníku ocasních ploch, není dobré odfláknout. Naopak je dobré lepit pečlivě na rovné desce.

Následuje slepení konstrukce křídel s využitím plánku, který je součástí návodu. Tento krok je díky předpracovanosti dílů zcela bez problémů. Oproti návodu bylo potřeba odříznout z ocasních ploch kormidla, vyřešit jejich zavěšení a ovládání. Poloviny kormidla VOP jsem spojil zbytkem uhlíkové tyčky o průměru 1,5mm a zavěsil je na kvalitní průhlednou lepící pásku. Stejně jsem vyřešil i zavěšení kormidla SOP. Ovládací páčky jsem použil laminátové, které kdysi vyráběla firma Soft model. Celý model je nerozebíratelný a jeho sestavení probíhá tak, že do gondolky vsuneme slepené poloviny křídla bez nalepených uší, ustavíme je a zalepíme. Následně vsuneme nosník ocasních ploch do gondoly, vyměříme jeho správnou pozici tak, aby v gondole končil na úrovni náběžné hrany křídla a  přilepíme jej ke spodní straně křídla. Následuje nalepení ocasních ploch, vlepení lanovodů a montáž rc soupravy. Já jsem navíc chtěl model omotorovat a tak jsem si v tento okamžik vzal k ruce zvažované rc vybavení a začal rozmýšlet, jak a kam jej v modelu zamontovat. Ihned jasná byla serva – musí k nim být přístup. Zbytek výbavy bohužel dával tušit, že při klasickém umístění s motorem ve špičce bude model těžký na hlavu. Použité rc vybavení: 2x servo HK5330(1,9g), přijímač 4-kanálový Mini Frsky neoriginál(2,2g), regulátor Turnigy 6A. Pohon tvoří motor AP05 3000kV(5g) s vrtulí GWS 4×2,5 a lipol 2S 180mAh. Změnit nevýhodné rozložení hmotnosti by pomohl motor na pylonu. Vyrobil jsem tedy pylon ze zbytku uhlíkové tyčky, překližky a balzy a namontoval jej nad centroplán.

První let modelu byl pro mne zklamáním. Model šel po nose dolů, ladil jsem trimováním, ale když model jakž takž letěl, tak vychýlení kormidel v neutrálu bylo neakcetovatelné. Bylo třeba radikálního zásahu. Měřením jsem zjistil, že nosník ocasních ploch je mírně prohnutý a tak mění úhel seřízení. Odřízl jsem vodorovnou ocasní plochu a podložil  ji na  odtokové hraně. Další zkušební let – je to o něco lepší, ale model je stále těžký na čumák. Co s tím? Odlehčit vybavení? Musel bych přejít na 1S pohon – vyměnit baterku a regulátor. Nebo – pohnout baterkama a nastavit tak správnou polohu těžiště. Jenže v kabině už není místo. Nejlepší pozice baterie pro dodržení těžiště je uprostřed hloubky křídla. Rozhodl jsem vyříznout otvor ve spodu gondoly, do vzniklého prostoru vlepit suchý zip a využívat jej jako lože pro baterky. Povedlo se – baterie jsou víceméně ukryty v obrysu trupu a poloha těžiště sedí. Dovažovat jsem tedy nakonec nemusel a výsledná hmotnost mojí rc verze s elektropohonem je 90g. Jsem rád, že mi hmotnost vyšla nižší než u originálu, na druhou stranu jsem doufal že bude ještě nižší.
Od této chvíle začal Quick létat spořádaně v rámci kategorie hodně malých rc modelů. Pilotáž není pro začátečníky, chce to zkušenosti a rozvahu. Žádné špičkové výkony se od takto jednoduchého modelu čekat nedají, ale večerní 7-minutové polétání ve stylu parkfly s tahkle malým modelem není vůbec k zahození. Navíc Quick 1 v rc vezi je něco originálního a když s ním přijedete na letiště, tak určitě vzbudí pozornost spoluletců.

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: